Now coitally collide, disgustingly in love

February 19, 2012 § Leave a comment

Cheerful, one-armed, and black,
The gallows dangles paladins,
Satan’s skinny skeletons
Dancing bones of Saladins.

Christmas carols fill the air,
Small black puppets face the sky;
Messer Beelzebub makes them dance
Smacking heads and yanking ties.

Quaking puppets join spindly arms:
Black organ pipes swaying high above,
Their chests once pressed to maidens’ breasts
Now coitally collide, disgustingly in love.

Three cheers for dancers disemboweled!
There’s room to writhe on the killing floor.
Is it a battle . . . or is it a dance? Who cares:
Mad Beelzebub fiddles, evermore.

Heels this hard don’t need replacing.
Chests have shrugged off shirts of skin:
There’s nothing shocking left to see.
Skulls bear snowcaps, white and thin.

Crows crown heads, feather cracks;
Fleshy chunks quiver on chins:
They look like knights in paper armor
Colliding in darkness and nocturnal winds.

Breezes blow these hanged men, dancing.
Like an iron organ, the black gallows groans.
Along the horizon, the sky turns hellish red.
From violet forests rise lupine moans . . .

Someone unstring these grim commanders
Who, underhanded, read rosaries of love.
Broken fingers count pale vertebrae.
No monastery this, for the dead above!

And in this danse macabre‘s midst
One mad skeleton can’t stay in check,
Like a spooked horse he leaps into the red sky;
Stiff noose still coiled around his neck,

His little fingers grip a bony thigh
Squeezing out laughter more like moans,
And like an actor lost in drama,
Retakes the stage to the applause of bones.

Cheerful, one-armed, and black,
The gallows dangles paladins,
Satan’s skinny skeletons
Dancing bones of Saladins.

Arthur Rimbaud, “Hanged Men, Dancing” (trans. Wyatt Mason)

Au gibet noir, manchot aimable,
Dansent, dansent les paladins,
Les maigres paladins du diable,
Les squelettes de Saladins.

Messire Belzébuth tire par la cravate
Ses petits pantins noirs grimaçant sur le ciel,
Et, leur claquant au front un revers de savate,
Les fait danser, danser aux sons d’un vieux Noël !

Et les pantins choqués enlacent leurs bras grêles:
Comme des orgues noirs, les poitrines à jour
Que serraient autrefois les gentes damoiselles,
Se heurtent longuement dans un hideux amour.

Hurrah! les gais danseurs, qui n’avez plus de panse !
On peut cabrioler, les tréteaux sont si longs !
Hop! qu’on ne sache plus si c’est bataille ou danse !
Belzébuth enragé racle ses violons !

O durs talons, jamais on n’use sa sandale !
Presque tous ont quitté la chemise de peau;
Le reste est peu gênant et se voit sans scandale.
Sur les crânes, la neige applique un blanc chapeau:

Le corbeau fait panache à ces têtes fêlées,
Un morceau de chair tremble à leur maigre menton:
On dirait, tournoyant dans les sombres mêlées,
Des preux, raides, heurtant armures de carton.

Hurrah! la bise siffle au grand bal des squelettes !
Le gibet noir mugit comme un orgue de fer !
Les loups vont répondant des forêts violettes:
A l’horizon, le ciel est d’un rouge d’enfer…

Holà, secouez-moi ces capitans funèbres
Qui défilent, sournois, de leurs gros doigts cassés
Un chapelet d’amour sur leurs pâles vertèbres:
Ce n’est pas un moustier ici, les trépassés !

Oh! voilà qu’au milieu de la danse macabre
Bondit dans le ciel rouge un grand squelette fou
Emporté par l’élan, comme un cheval se cabre:
Et, se sentant encor la corde raide au cou,

Crispe ses petits doigts sur son fémur qui craque
Avec des cris pareils à des ricanements,
Et, comme un baladin rentre dans la baraque,
Rebondit dans le bal au chant des ossements.

Au gibet noir, manchot aimable,
Dansent, dansent les paladins,
Les maigres paladins du diable,
Les squelettes de Saladins.

Arthur Rimbaud, “Bal des pendus

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